الگوریتم پاندا چیست؟ همه چیز درباره الگوریتم پاندا 2023

الگوریتم پاندا چیست؟

در اوایل سال 2011، گوگل الگوریتم پاندا را راه اندازی کرد. این الگوریتم نتایج جستجو که وب سایت هایی را که محتوای کم کیفیت و غیر اصولی ارائه می‌دادند جریمه می‌نمود. این شروع یک سری بررسی های کنترل کیفیت بصورت کلی از طرف گوگل بود. Google Panda صفحات نتایج جستجو (SERP) را از محتوای نامناسب و اسپم پاکسازی نموده و به وب‌ سایت‌های با کیفیت بالاتر و بهتر اجازه داد تا به بالاترین سطح برسند.

یکی از اهداف اصلی گوگل با الگوریتم پاندا «مزرعه‌های محتوا» بود. این نوع سایت ها، سایت‌هایی هستند که محتوای با کیفیت پایین تولید می‌کنند که صرفاً به دلیل تعداد زیاد مقاله های کپی رتبه‌بندی می‌شوند. برای گوگل که همیشه در تلاش برای ارائه نتایج با کیفیت بالا برای تجربه کاربران است، این یک نگرانی بزرگ بود. از طریق الگوریتم، گوگل دو چشم سیاه به هرزنامه‌نویسان محتوا نشان داد و مزارع محتوا را به طور موثری جریمه و پاکسازی کرد.

از زمان راه اندازی پاندا، این الگوریتم به یکی از سیگنال های اصلی رتبه بندی در گوگل تبدیل شده است و همچنان از سال 2011 تا کنون در حال توسعه مداوم است تا در ارزیابی خود، از آنچه که به عنوان محتوا هایی با کیفیت پایین تعریف می شوند را حذف کند و از بهینه بودن نتایج سرچ تضمین کامل را داشته باشد.

الگوریتم پاندا چیست و چگونه کار می‌کند؟

تشخیص محتوای سطح پایین و وب سایت هایی با کیفیت پایین ممکن است برای کاربر آسان باشد، اما برای موتورهای جستجو فرآیند بسیار دشواری است؛ به خصوص در وب که محتوا بسیار گسترده و متنوع است. آمیت سینگال، معاون جستجو در گوگل، به مجله Wired گفت که برای حل این مشکل پیچیده، این فرآیند باید تا حد امکان علمی و با محاسبات ریاضی دقیق باشد. سپس محققان گوگل مجموعه‌ای دقیق از سوالات (که برخی از آنها در اینجا ذکر شده‌اند) برای آزمایش‌کنندگان وب‌سایت ابداع کردند تا مجموعه‌ای از دامنه‌ها را بررسی کنند. پس از پرسش و پاسخ از افراد و بررسی آنها، تیم گوگل مجموعه ای از سیگنال های رتبه بندی را ایجاد کرد که تعریف محتواهایی با کیفیت پایین را تشخیص دهد.

گوگل به طور مداوم سیگنال‌ها و معیارهایی را که برای تعیین ارزش یک وب‌سایت استفاده می‌کند، تغییر داده و ارتقا می‌دهد. این امر به گوگل امکان می‌دهد محتوای خوب و بد را از یک دیگر متمایز کرده و تجربه کاربری عالی را به مخاطبان ارائه دهد.

پاندا چه چیزی را هدف قرار می دهد؟

به روز رسانی گوگل پاندا وب سایت هایی را با موارد زیر هدف قرار می دهد:

محتوای «کوتاه و کم ارزش» در سایت: دامنه‌هایی که محتوای باکیفیت در بسیاری از صفحات ندارند، تجربه کاربری ارزشمندی را ارائه نمی‌کنند. این می‌تواند به معنای صفحاتی با چند جمله یا صفحاتی با توده‌ای از کلمات باشد. املا و دستور زبان نیز در این الگوریتم مهم است!

محتوای تکراری: اگر حجم بالایی از محتوای تکراری وجود داشته باشد – صفحاتی با محتوای بسیار مشابه یا دقیقاً یکسان – ممکن است سیگنالی از دستکاری موتور جستجو باشد. در گذشته، افراد با استفاده از تکنیک های سئو سیاه می‌توانستند طی چندین هفته سایت خود را به صفحه اول گوگل ارتقا دهند که یکی از این تکنیک ها، استفاده متداوم از محتوای تکراری است.

نکته مهم: صرفا فقط استفاده از محتوای تکراری باعث نمی‌شود تا شما مورد هدف قرار بگیرید. یکی دیگر از عوامل مهم در مورد هدف گرفتن توسط الگوریتم پاندا، استفاده از کلمات کلیدی فراوان و تکراری یا Keyword Stuffing است. تصور کنید که شما می‌خواهید بر روی کلمه “طراحی سایت در کرج” کار کنید. اگر طراحی سایت در کرج را به صورت متداوم و بیش از حد استفاده کنید، پاندا شما را مورد هدف قرار می‌دهد. و در نهایت کلمه طراحی سایت در کرج و همچنین صفحه مقاله شما را، یک نوع محتوای تکراری می‌خواند.

محتوای تولید شده توسط ماشین: همچنین به عنوان “محتوای چرخشی” شناخته می شود، این کپی است که به طور خودکار توسط نرم افزار تولید می شود تا صفحات وب را با اطلاعات غنی از کلمات کلیدی، اما در نهایت با کیفیت پایین پر کند. با پیشرفت تکنولوژی خیلی از سایت هایی که با هوش مصنوعی که محتوا تولید می‌کنند، در گوگل بسیار رایج و پرطرفدار شدند. اما این غلط است!

تبلیغات بیش از حد: صفحاتی که غرق در تبلیغات هستند، تجربه کاربر را به خطر می اندازند و در نهایت مورد هدف پاندا قرار می‌گیرند.

پاندا پنالتی نیست!

در حالی که مطمئناً مواردی از کاهش شدید رتبه بندی کل دامنه ها در نتیجه به روز رسانی پاندا وجود داشته است، این الگوریتم جریمه نیست. هنوز هم ممکن است سایت هایی که توسط پاندا هدف قرار گرفته اند در مجموع رتبه خوبی داشته باشند. این به این دلیل است که به جای کاهش ارزش دامنه‌های دارای محتوای کم کیفیت و اسپم، به سادگی صفحات جداگانه را به سمت پایین آورده اند و موقعیت SERP کاهش می‌دهد. اما در کل باعث می‌شود تا سایت از رتبه بندی خوبی برخوردار باشد.

چگونه از پاندا پیشگیری کنیم؟

جلوگیری از تأثیر منفی گوگل پاندا بر سایت شما در واقع بسیار ساده است. بهترین راه برای بهبود قابل اعتماد و پایدار سئو این است؛ که محتوای با کیفیت بالا و منحصر به فرد تولید کنید و در طول مسیر این استقامت را حفظ کنید.

بازاریابان دیجیتال همیشه در تلاش برای ایجاد کمپینی هستند که اولویت های الگوریتم گوگل را رعایت کند. از استراتژی های محتوا، تا ساخت وب سایت فنی، تعدادی از ملاحظات وجود دارد که باید در نظر داشت:

صفحه باید اطلاعات، راه حل یا خدمات وعده داده شده را در اختیار کاربر قرار دهد: اگر اینگونه نباشد، محتوا، طراحی یا ویژگی‌های صفحه کاملاً مناسب و مرتبط نیستند. این باعث دور شدن افراد از سایت می شود و باعث افزایش نرخ پرش، تجربه کاربری ضعیف و در نهایت کاهش دید می شود. به قول هایتان عمل کنید!

یک دامنه باید دارای لینک های خارجی قوی به عنوان مرجع باشد: یکی از راه‌هایی که می‌توانید به موتورهای جستجو نشان دهید که اطلاعات قابل اعتماد را در یک منبع اطلاعاتی با کیفیت بالا جمع‌آوری کرده‌اید، ارجاع دادن به منابع است. اگر گوگل ببیند که شما در تلاش هستید تا اطلاعات دقیقی را در اختیار کاربر خود قرار دهید، متوجه می‌شود که شما یک متصدی محتوای مسئولیت‌پذیر هستید و با افزایش رتبه به شما پاداش می‌دهد. این لینک های خارجی همچنین می توانند به موتورهای جستجو کمک کنند تا بین سایت شما و سایت های با کیفیت بالا و مرتبط با موضوع ارجاع شده ارتباط برقرار کنند.

چطور از الگوریتم پاندا در امان باشیم؟

بک لینک ها حیاتی هستند: ساختن یک نمونه کار بک لینک عالی (مجموعه ای از وب سایت های معتبر با لینک هایی که به سایت شما اشاره می کنند) بخشی ضروری از هر استراتژی سئو است. پاندا نقش مهمی در این امر ایفا می‌کند و از صفحاتی که تعداد زیادی منابع خارجی به آن لینک می‌دهند، و از صفحاتی که محتوای مرتبط به آن را با دید مثبت ذکر می‌کنند، ترجیح می‌دهد. این بک لینک های مثبت و مرتبط ثابت می کند که شما یک منبع هستید و دیگران شما را چنین می دانند.

پاندا نظرات شما را می خواند: اگر دارای سایت شرکتی و یا سایت فروشگاهی هستید، می‌تواند توسط منابع تأیید شده مستقل بررسی شود، مطمئن شوید که به کاربران فرصت ارزیابی آن را در سایت خود ارائه می‌دهید. رتبه‌بندی‌های 5 ستاره که در قالبی هستند که گوگل می‌تواند درک کند، به موتور جستجو کمک می‌کند کیفیت خدمات شما و در نتیجه تجربه کاربری شما را تشخیص دهد.

مقالات پیشنهادی ما:

نتیجه گیری در مورد الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا می‌تواند هم فرشته نجات شما باشد و هم بزرگترین دشمن شما. تنها روش برای پیشرفت سایت خود این است که برای مقالات و محتوای خود وقت گذاشته و بهترین ها را ارائه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عناوین مقاله
آخرین مقالات